ISSN 2070-1004 (print)
ISSN 2686-7966 (online)


Адрес: 123182, Москва, ул. Щукинская, д.5 
Полная информация и схема проезда 

    

МЕДИЦИНА КАТАСТРОФ №4•2019

Оригинальная статья

К вопросу об организационной модели функционирования регионального центра скорой медицинской помощи и медицины катастроф субъекта Российской Федерации 

Скачать статью в формате pdf

Быстров М.В.1,2, Гончаров С.Ф.1,2

1 ФГБУ «Всероссийский центр медицины катастроф «Защита» Минздрава России, Москва, Россия

2 ФГБОУ ДПО «Российская медицинская академия непрерывного профессионального образования» Минздрава России, Москва, Россия

УДК 614.2(470)

С. 5–10

Резюме. Рассмотрена организационная модель функционирования регионального центра скорой медицинской помощи и медицины катастроф (РЦ СМП МК) субъекта Российской Федерации.

Представлена точка зрения авторов по ряду организационных вопросов, вызывающих затруднения у специалистов регионального уровня. Проанализированы как положительные стороны (преимущества) данной организационной модели, так и возможные риски и сложности, которые могут возникнуть при её функционировании.

Внесены предложения о необходимости создания ряда должностей и подразделений в составе РЦ СМП МК. Сделаны следующие выводы:

1. Организационно-функциональные изменения в Службе медицины катастроф (СМК), скорой медицинской помощи и санитарной авиации, в том числе внедрение организационной модели объединенного РЦ СМП МК – востребованы и реализуются на региональном уровне.

2. Организационная модель РЦ СМП МК может быть успешно применена в большинстве субъектов Российской Федерации.

3. В ряде регионов имеет право на дальнейшее развитие организационная модель функционирования территориального центра медицины катастроф (ТЦМК) с включенным в его состав отделением экстренной консультативной медицинской помощи (ЭКМП) и функциональной интеграцией ТЦМК с СМП.

4. Организационная и функциональная интеграция СМК, СМП и санитарной авиации невозможна без формирования единого информационного пространства.

Ключевые слова: Всероссийская служба медицины катастроф, лечебная медицинская организация, организационная модель, отделение экстренной консультативной медицинской помощи, региональный центр скорой медицинской помощи и медицины катастроф, Служба медицины катастроф Минздрава России, станция скорой медицинской помощи, субъект Российской Федерации, территориальный центр медицины катастроф, чрезвычаная ситуация, экстренная медицинская помощь

Для цитирования: Быстров М.В., Гончаров С.Ф. К вопросу об организационной модели функционирования регионального центра скорой медицинской помощи и медицины катастроф субъекта Российской Федерации // Медицина катастроф. 2019. №4. C. 5–10, https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-4-5-10


СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Перечень поручений по итогам совещания по вопросам модернизации первичного звена здравоохранения: утвержден Президентом Российской Федерации В.В.Путиным 2 сентября 2019 г. № Пр-1755.

2. Об утверждении принципов модернизации первичного звена здравоохранения Российской Федерации и Правил проведения экспертизы проектов региональных программ модернизации первичного звена здравоохранения, осуществления мониторинга и контроля за реализацией региональных программ модернизации первичного звена здравоохранения: Постановление Правительства Российской Федерации от 9 октября 2019 г. №1304.

3. Гончаров С.Ф., Быстров М.В. Совершенствование организационной модели оказания экстренной медицинской помощи на региональном уровне // Медицина катастроф. 2019. №2. С. 5–10.

4. Гончаров С.Ф., Быстров М.В. Служба медицины катастроф Минздрава России в системе организации и оказания экстренной медицинской помощи населению с учетом развития здравоохранения страны // Приоритетные направления развития Всероссийской службы медицины катастроф в современных условиях: Материалы Всероссийской научно-практической конференции. М.: ФГБУ ВЦМК «Защита», 2019. С. 42–46.

5. Гончаров С.Ф., Быстров М.В., Циника Г.В. Медицина катастроф и скорая медицинская помощь: организация оказания медицинской помощи в экстренной форме при ликвидации медико-санитарных последствий чрезвычайных ситуаций // Медицина катастроф. 2015. №1. С. 15–18.

6. Гончаров С.Ф., Бобий Б.В., Быстров М.В. О готовности Службы медицины катастроф Минздрава России к реагированию и действиям в чрезвычайных ситуациях // Медицина катастроф. 2017. №1. С. 5–12.

7. Быстров М.В. Совершенствование организации оказания экстренной медицинской помощи пострадавшим в чрезвычайных условиях и в режиме повседневной деятельности // Медицина катастроф. 2016. №1. С. 14–17.

8. Баранова Н.Н. Медицинская эвакуация пострадавших: состояние, проблемы. Сообщение 3 // Медицина катастроф. 2019. №2. С. 38-45.

9. Баранова Н.Н. Медицинская эвакуация пострадавших: состояние, проблемы. Сообщение 2 // Медицина катастроф. 2019. №1. С. 42–46.

10. Баранова Н.Н., Бобий Б.В., Гончаров С.Ф., Кипор Г.В., Фисун А.Я. Медицинская эвакуация в системе ликвидации медико-санитарных последствий кризисных ситуаций // Медицина катастроф. 2018. №1. С. 5–14.

11. Гончаров С.Ф., Быстров М.В., Кудрявцев Б.П., Саввин Ю.Н. Проблема множественной и сочетанной травмы (политравмы), пути решения, роль Службы медицины катастроф // Политравма. 2016. №2. С. 6–10.

12. Гончаров С.Ф., Быстров М.В., Бобий Б.В. Актуальные вопросы организации оказания экстренной медицинской помощи в разных режимах деятельности // Скорая медицинская помощь. 2017. Т.18, №4. С. 4–9.

13. Быстров М.В. Роль и место Службы медицины катастроф в системе организации и оказания экстренной медицинской помощи населению в различных режимах деятельности // Информационный сборник «Медицина катастроф. Служба медицины катастроф». 2017. №1. С. 3–6.

14. Белова А.Б. Информационное пространство Всероссийской службы медицины катастроф // Медицина катастроф. 2017. №3. С. 5–8.

15. Баранова Н.Н., Бобий Б.В., Гончаров С.Ф., Назаренко Г.И., Одинцов Н.И. Информационно-телекоммуникационные технологии в деятельности Службы медицины катастроф Минздрава России // Медицина катастроф. 2019. №1. С. 5–11.

16. Об утверждении Положения о Всероссийской службе медицины катастроф: Постановление Правительства Российской Федерации от 26 августа 2013 г. №734.


Материал поступил в редакцию 26.11.19; статья поступила после рецензирования 27.11.19; принята к публикации 27.11.19



DISASTER MEDICINE No. 4•2019

Original article

To issue of organizational model of functioning of regional center for emergency medical care and disaster medicine of Russian Federation subjects  

Download the article in pdf format

Bystrov M.V.1,2, Goncharov S.F.1,2

1 All-Russian Centre for Disaster Medicine “Zaschita”, the Ministry of Health of the Russian Federation, Moscow, Russian Federation

2 Russian Medical Academy of Postgraduate Education, the Ministry of Health of the Russian Federation, Moscow, Russian Federation

UDK 614.2(470)

Pp. 5–10

Abstract. The issue of organizational model of functioning of joint Regional Center for Emergency Medical Care and Disaster Medicine of Russian Federation Subjects is considered.

The authors' point of view on a number of organizational issues causing difficulties for specialists at the regional level is presented. Both the positive aspects (advantages) of this organizational model and the possible risks and difficulties that may arise during its operation are analyzed.

Proposals were made on the need for creation of some positions and units within the Centers. The following conclusions are made:

1. Organizational and functional changes in the Service for disaster medicine, emergency medical care and air ambulance, including the introduction of the organizational model of the joint Regional Centers are in demand and are being implemented at the regional level.

2. The organizational model of such Regional Centers can be successfully applied in most subjects of the Russian Federation.

3. In a number of regions the organizational model of functioning of the Territorial center for disaster medicine with the Department of emergency consultative medical care included in its structure and functional integration of Territorial Centers with Emergency medical care has the right for further development.

4. Organizational and functional integration of the Service for disaster medicine, emergency medical care and air ambulance is impossible without the formation of a single information space.

Key words: All-Russian Service for disaster medicine, Department of emergency consultative medical care, emergency medical care station, emergency medical care, emergency situation, medical organization, organizational model, regional center for emergency medical care and disaster medicine, Service for disaster medicine of the Ministry of health of Russia, subject of the Russian Federation, Territorial center for disaster medicine

For citation: Bystrov M.V., Goncharov S.F. To Issue of Organizational Model of Functioning of Regional Center for Emergency Medical Care and Disaster Medicine of Russian Federation Subjects. Meditsina katastrof = Disaster Medicine. 2019; (4): 5–10 (In Russ.), https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-4-5-10


REFERENCES

1. List of commissions on results a conference on questions of modernisation of primary link of health protection: ratified by President of Russian Federation Vladimir Putin on September 2, 2019, No. Pr-1755 (In Russ.).

2. About claim of principles of modernisation of primary link of health protection of Russian Federation and Rules of examining of projects of the regional programs of modernisation of primary link of health protection, realization of monitoring and control after realization of the regional programs of modernisation of primary link of health protection. The decree of the Government of the Russian Federation dated October 9, 2019, No. 1304 (In Russ.).

3. Goncharov S.F., Bystrov M.V. Perfection of Organizational Model of Delivery of Emergency Medical Care at Regional Level Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2019; 2: 5–10 (In Russ.).

4. Goncharov S.F., Bystrov M.V. Service for Disaster Medicine of Health Ministry of Russia in the system of organizing and providing emergency medical care to the population, taking into account the development of the country's health care. Prioritetnye napravleniya razvitiya Vserossiyskoy sluzhby meditsiny katastrof v sovremennykh usloviyakh = Priority directions of the development of the All-Russian Disaster Medicine Service in modern conditions. Materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference Moscow, VCMK Zaschita Publ., 2019. Pp. 42–46 (In Russ.).

5. Goncharov S.F., Bystrov M.V., Tsinika G.V. Disaster Medicine and Emergency Medical Care: Organization of Emergency Medical Care Delivery in Liquidation of Medical and Sanitary Consequences of Emergency Situations. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2015; 1: 15–18 (In Russ.).

6. Goncharov S.F., Bobiy B.V., Bystrov M.V. On Preparedness of Service for Disaster Medicine of Health Ministry of Russia for Response and Activity in Emergency Situation Environment. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2017; 1: 5–12 (In Russ.).

7. Bystrov M.V. Perfection of Organization of Delivery of Emergency Medical Care to Casualties in Emergency Situation Environment and in Regular Regime. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2016; 1: 14–17 (In Russ.).

8. Baranova N.N. Medical Evacuation of Victims: State, Problems. Report 3. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2019; 2: 38-45 (In Russ.).

9. Baranova N.N. Medical Evacuation of Victims: Their State, Problems. Report 2. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2019; 1: 42–46 (In Russ.).

10. Baranova N.N., Bobiy B.V., Goncharov S.F., Kipor G.V., Fisun A.Ya. Medical Evacuation within System of Liquidation of Medical and Sanitary Consequences of Crisis Situations. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2018; (1): 5–14 (In Russ.).

11. Goncharov S.F., Bystrov M.V., Kudryavtsev B.P., Savvin Yu.N. The problem of multiple and combined trauma (polytrauma), solutions, the role of the disaster medicine service. Politravma = Politrauma. 2016; 2: 6–10 (In Russ.).

12. Goncharov S.F., Bystrov M.V., Bobiy B.V. Current issues of emergency medical care in different modes of operation. Skoraya meditsinskaya pomoshch' = Emergency medical care. 2017; 18; 4: 4–9 (In Russ.).

13. Bystrov M.V. The role and place of Service for Disaster Medicine in the system of organizing and providing emergency medical care to the population in various modes of operation. Informacionnyj sbornik Meditsina katastrof, Sluzhba meditsiny katastrof = Disaster medicine. Service for Disaster Medicine. 2017; 1: 3–6 (In Russ.).

14. Belova A.B. Information Space of All Russian Service for Disaster Medicine. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2017; 3: 5–8 (In Russ.).

15. Baranova N.N., Bobiy B.V., Goncharov S.F., Nazarenko G.I., Odintsov N.I. Information and Telecommunication Technologies in Activities of Service for Disaster Medicine of Ministry of Health of Russia. Meditsina katastrof = Disaster medicine. 2019; 1: 5–11 (In Russ.).

16. On the approval of Regulations of the All-Russian Service for Disaster Medicine: Decree of the Government of the Russian Federation: Federal Law dated August 26, 2013, No 734-FZ. (In Russ.)


The material was received 26.11.19; the article after peer review procedure 27.11.19; the Editorial Board accepts the article for publication 27.11.19


© 2009-2018  ФГБУ “Всероссийский центр медицины катастроф ”Защита” Минздрава России”